Saturday 2 June 2012

Jom Muhasabah Diri :)

Posted by Faeeqah Auji at 13:53
Assalamualaikum...

Hidup kita ni kita tak perlu nak kata kat orang..Kita tak tau lagi kehidupan kita akan datang macam mana..Tak perlu kot nak perli2 bagai..Kita kena menilai diri sendiri sebelum menilai orang lain..Bukannya ape, aku cite sal ni coz nampak macam2 kes yang jadi..

Contohnya, diaorang taknak jawatan tu, then da someone yang jadi..Aku tengok bila ade pape kesalahan je nak letak atas bahu kawan tu..inform lambat la, tak prihatin la, tak bertanggungjawab la ape la..tak enak rasanye..Kalau betul nak berjaya aku rasa better usaha sendiri, tak payah asek nak harapkan orang lain inform or whateva..Yang tak sedap and tak bestnya p pulak buh nama orang lain yang 100% takde kena mengena ngan hal tu..

Hmm..Benda camni pernah kena kat orang yang rapat ngan aku, dia tak story mory pun still ada kawan lain yang leh gitau aku apa yang jadi kat dia semua..So, aku harap kita nak wat pape pun fikir la perasaan orang tu dulu..Ni tak, pakat hentam dia ramai2..Kita siapa nak menghukum dia??Adil ke tu??

Aku wat camni pun untuk peringatan diri sendiri..Dulu pun aku jenis yang tak pandai jaga perasaan orang, pentingkan diri sendiri, lama2 sedar rasa berdosa sangat2..Aku try ubah pelan2 and sekarang Alhamdulillah..dah ok sikit :)



Manusia perlu berubah jugak..tapi ke arah kebaikan..So tak salah kalau someone tu berubah ke arah kebaikan.. :) Satu lagi, jangan la ejek2 orang ke ape..kita pun tak perfect..kita kena sedar diri kita..Aku wat camni bukan nak act cam aku ni baik ke ape..juz tak setuju ngan sesetengah pihak yang tak fikir perasaan orang lain..Ikut dan dia jaaa~ Maaf pada sape2 yang terasa..Ni bukan untuk menghentam mana2 pihak..juz nak kita sama2 muhasabah diri..Yang baik datang dari ALLAH, Yang buruk datang dari diri aku sendiri..

Assalamualaikum... :)


0 comments:

Post a Comment

 

Faeeqah Auji Copyright © 2012 Design by Antonia Sundrani Vinte e poucos